نهایی شدن آئین‌نامه نمایشگاه مجازی بعد از بررسی نظرات صنف/ حصول توافق به معنای وجود تقابل نیست

حسن‌پور نهایی شدن آئین‌نامه نمایشگاه مجازی را مستلزم بررسی نظرات صنف و برگزاری این رویداد را به عنوان راه حلی برای عبور از بحران، قابل قبول می‌داند.
خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «پیوست کرونایی» از حدود یک‌سال گذشته، به‌ همه رویداد‌های فرهنگی کشور، پیوند خورده و سیاست‌گذاران را به اعمال تغییرات اساسی در اجرا رویداد‌های مهم وادار کرده‌است. یکی از مهم‌ترین رویکرد‌‌ها، بهره‌مندی بیش از پیش، از ظرفیت‌های فضای مجازی با هدف تداوم فعالیت‌های فرهنگی از‌جمله نمایشگاه کتاب است.
نخستین تجربه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری «نمایشگاه مجازی کتاب» با هدف جبران بخشی از خسارت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا به کسب‌و‌کار‌های حوزه نشر در آستانه برگزاری است و یکی از مهم‌ترین گام‌های برگزاری این برنامه فرهنگی که قرار نیست به‌عنوان جایگزین سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تلقی شود، تدوین آئین‌نامه است.
اواخر هفته گذشته قائم‌مقام نمایشگاه مجازی از نهایی‌شدن آئین‌نامه خبر داد. هومان حسن‌‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران معتقد است این آئین‌نامه هنوز برای نهائی شدن به چند جلسه بررسی دیگر نیاز دارد. وی در پاسخ به ایبنا، بیان کرد: «بعد از نهایی شدن، حرف‌های زیادی درباره آئین‌نامه می‌توان گفت.» حسن‌پور، بهره‌مندی از تجربه نمایشگاه مجازی برای تحقق هدف چند ساله، یعنی برگزاری نمایشگاه به‌معنای واقعی را چندان قابل تحقق نمی‌داند؛ چراکه پایه‌های اقتصاد نشر همچنان به گردش مالی نمایشگاه نیاز دارد نیازی که از نظر وی به‌هیچ وجه مطلوب نیست.
مواردی که در این مصاحبه مورد بررسی قرار گرفته به شرح ذیل است:
در هفته اخیر در رسانه‌ها، خبر از نهایی شدن آئین‌نامه نمایشگاه مجازی کتاب منتشر شد. درباره این آئین‌نامه مصوب، چه نظری دارید؟ خواسته‌های صنف در تدوین آئین‌نامه نخستین نمایشگاه مجازی کتاب، چیست؟ یکی از مهم‌ترین مباحث ادوار مختلف نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، واگذاری بخش‌هایی از امور اجرایی این رویداد، به صنف بود. آیا در جریان تدوین آئین‌نامه این موضوع دیده شده‌است؟ صنف، از شکل‌گیری مقدمات برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب، از‌جمله درباره تدوین آئین‌نامه، تا چه میزان رضایت دارد؟نکاتی که هنوز برای صنف درباره نمایشگاه باقی مانده، چیست؟با قطعی شدن برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب و شکل‌گیری مقدمات، به‌ویژه تامین زیرساخت‌ها، دیدگاه‌های مختلفی مبنی بر استفاده از زیرساخت‌های ارزشمند نمایشگاه مجازی، برای جدا شدن بخش فروش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حتی با پایان شیوع ویروس کرونا، طرح می‌شود. هدف اصلی از طرح این مباحث نیز برگزاری یک نمایشگاه استاندارد همانند نمایشگاه‌هایی مانند فرانکفورت است. نظر صنف درباره این دیدگاه‌ها چیست؟آیا موافق نیستید که می‌توان از تجربه نمایشگاه مجازی برای تحقق هدف برگزاری یک نمایشگاه واقعی استفاده کنیم؟ موضوعی که همواره درباره آن صحبت کرده‌اید.یکی از وعده‌های معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر به‌مناسبت هفته کتاب، رسانه‌ای شد، ارائه تسهیلات به کتاب‌فروشان برای خرید از ناشران حاضر در نمایشگاه مجازی است؛ با این تعبیر که «کتاب‌فروشان خریداران اصلی ناشران باشند» دیدگاه شما درباره این سیاست چیست؟
متن کامل خبر به نقل از خبرگزاری ایبنا در فایل پیوست🖇 قابل مشاهده است:

http://www.ibna.ir/fa/longint/299453/نهایی-شدن-آئین-نامه-نمایشگاه-مجازی-بعد-بررسی-نظرات-صنف-حصول-توافق-معنای-وجود-تقابل-نیست

ثبت یک دیدگاه