فرصت برای حل مشکل کاغذ تمام شده /تصمیم گیری در وقت اضافه

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان هشدار داد: فرصت برای حل مشکل کاغذ تمام شده و اکنون در وقت اضافه هستیم. اکنون وقت تصمیم گرفتن بر سر حیات و ممات نشر کشور است، مسئله چگونه بودن مطرح نیست، مسئله بودن یا نبودن است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، با پایان یافتن تعطیلات نوروزی، بازار کاغذ با مشکلاتی مواجه شده و ناشران توانایی تهیه کردن کاغذ مازاد بر دریافت دولتی خود را ندارند. قیمت هر بند کاغذ، به شکلی مبهم افزایش پیدا کرده و طی روزهای اخیر درباره مساله واردات کاغذ واکنش‌هایی از سوی مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد صورت گرفته است. هومان حسن پور، رییس اتحادیه ناشران، با روشن شدن زوایای این اتفاق ناگوار که رو به فاجعه شدن می‌رود، درباره مشکلات واردات کاغذ توضیحات مفصلی به خبرنگار ایرنا داد.وی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: قیمت همه مواد اولیه کتاب به شکل سرسام‌آور بالا رفته است، در سال گذشته میانگین تا ۸۰۰ درصد، هزینه‌های چسب، سلفون، چاپ و گلاسه و… بالا رفت. تنها راهی که توانستیم قیمت کتاب را حفظ کنیم و دولت تدبیر خوبی برای آن به کار برد، کنترل کاغذ بود که دست کم یک بخش از هزینه ها را به عنوان کالای فرهنگی تهیه کرد و اجازه نداد ناشران به سمت کاغذ آزاد بروند.حسن‌پور ادامه داد: محصولی که همه نهادهای مرتبط با آن از ۶ تا ۸ برابر، افزایش قیمت تجربه کرده‌اند، قیمت‌ محصول نهایی هم باید ۸ برابر می‌شده و کتابی که قبلا ۲۰ هزار تومان قیمت داشت، باید ۱۶۰ هزار تومان می‌شد ولی اکنون با کاغذهایی که دولت داده است به حدود ۴۵ هزار تومان رسیده، یعنی افزایش قیمت، حتی به۱۰۰ درصد هم نرسیده است. ناشران از همه هزینه‌ها کاسته‌اند، اگر ناشرانی کتاب خود را دو بار ویرایش می‌کردند یا چند بار نمونه‌خوانی می شد، برای جبران هزینه‌ها آن را کاهش دادند، در نتیجه می‌بینید که کیفیت کار هم پایین آمده است.
اگر کاغذ دولتی تمام شود هیچ ناشری نمی تواند کتاب چاپ کند.
وی کاغذ را مشکل اصلی بازار نشر دانست و گفت: اکنون مشکل ما این است که سهمیه کاغذ دولتی رو به اتمام است و اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است تهیه کاغذ برای انتخابات هم با مشکل مواجه شود. قیمت کاغذ آزاد به شدت بالا رفته است و در صورت پایان یافتن کاغذ دولتی برای هیچ ناشری امکان تهیه کاغذ و انتشار کتاب وجود ندارد.این ناشر اضافه کرد: کتابی را در نظر بگیرید که ۵۰۰ صفحه است، اگر بخواهد ۳ هزار نسخه منتشر شود، حدود ۱۱۰ بند کاغذ نیاز دارد که با قیمت آزاد، فقط هزینه کاغذ حدود ۸۰ میلیون تومان می‌شود! اگر ناشر ۱۰ عنوان کتاب منتشر کند، یک میلیارد تومان فقط هزینه کاغذ آن می‌شود که اصلا این حجم نقدینگی در بازار نشر نیست.
رییس اتحادیه ناشران با اشاره به این که از سال گذشته رایزنی‌ها را آغاز کرده است، اظهار داشت: بحث کاغذ با مبلغ اندکی قابل تامین است و نیاز به مبالغ هنگفت نیست اما اگر امروز اقدام نشود، کاغذ هم به سرنوشت دیگر کالاها دچار می‌شود، آن زمان نباید بگویند که ما خبر نداشتیم، چون اطلاع‌رسانی شده است و همه نهادهای مرتبط از وضعیت اطلاع دارند.ارز لازم برای واردات کاغذ بسیار ناچیز است.حسن‌پور در پاسخ به این سوال که آیا وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در این زمینه اقدامی کند، گفت: این موضوع ارتباطی با وزارت صنعت ندارد، حتی شخص رییس‌جمهوری و معاون اول وارد موضوع شده‌اند. مقداری ارز باید به این کار اختصاص داده شود که حتی نسبت به مبلغی که اکنون اختصاص داده می‌شود، بسیار کم است. حتی خود مدیران نیز می‌گویند که این رقم چیز زیادی نیست. اگر مبلغ زیادی بود با توجه به شرایط سختی که کشور دارد، باید احتیاط می‌شد. این رقم به قدری جزیی است که دیده نمی‌شود اما در عمل به قدری تاثیرگذار است که یک صنف را دگرگون می‌کند، دست کم ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر از کنار صنعت نشر ارتزاق می‌کنند.
مشاهده متن کامل به نقل از خبرگزاری ایرنا

https://www.irna.ir/news/84302295

ثبت یک دیدگاه